Novela stavebního zákona, která je právě v meziresortním připomínkovém řízení, přinese řadu zlepšení, která pomohou lidem v obcích a zároveň státu ušetří spoustu peněz. Jejím hlavním cílem je změna struktury stavební správy při zachování všech stavebních úřadů, které splňují alespoň jedno z kritérií daných studií Ministerstva vnitra. Konečný počet stavebních úřadů vznikl ve spolupráci nejen Ministerstva pro místní rozvoj a Ministerstva vnitra, ale především se zástupci samospráv. Změna struktury stavební správy představuje zejména redukci jedno až dvouhlavých stavebních úřadů, kde není možná zastupitelnost. Každý občan přitom bude mít stavební úřad v maximální dojezdové vzdálenosti 35 km. Redukce stavebních úřadů je (vyjádřeno v číslech) přesun pouze 14 % agendy vykonávané všemi stavebními úřady v České republice a z hlediska obyvatel má přímý dopad na pro 10 % obyvatel. To znamená, že se pro 90 % obyvatel ČR nic nemění, ostatní jen změní budovu stavebního úřadu, do které zavítají. Novela zároveň ušetří 4 miliardy ročně už jen proto, že nevznikne původní záměr nové soustavy stavebních úřadů, a navíc přinese ročně do ekonomiky 7 miliard korun.
Původní návrh stavebního zákona počítal pouze se 14 krajskými stavebními úřady, které mohly v území zřizovat pobočky. Současný stav, kdy v České republice máme více jak 690 stavebních úřadů, není udržitelná. Mnoho z těchto úřadů jsou tzv. jedno a dvouhlavé, tedy příslušnou agendu vykonávají 1-2 úřední osoby. Novelou se usnadní i metodické řízení a sjednocování praxe, po čemž všichni dlouho volají, a v 690 úřadech to dost dobře nejde. Nový stavební zákon navíc není jen technická změna. Nese s sebou velké nároky, nejen na pravidelné školení úředníků, ale třeba i na techniku, na vybavení. Pro ty úplně nejmenší obce by vlastní stavební úřad představoval poměrně značnou zátěž, časovou i finanční.