Obracím se na vás s dotazem, jestli má pronajímatel právo žádat po podnájemci doplatek za elektrickou energii zpětně za více jak rok. Elektrická energie je vedena na majitele bytu a vyúčtování za 4/2023-4/2024 mi bylo zasláno až 6. 3. 2025 s doplatkem více jak 10 000 Kč.
Odpověď – 1. část
Předně si vás dovoluji upozornit na to, že vzhledem k tomu, že neznám veškerá specifika vašeho případu, konkrétně pak znění nájemní, či podnájemní smlouvy, budu vycházet z platné právní úpravy, a to především z občanského zákoníku a zákona č. 67/2013 Sb., kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty (dále jen „zákon o službách“).
Obecně platí, že poskytovatel služeb má povinnost příjemci služeb na konci zúčtovacího období vyúčtovat skutečnou výši nákladů a záloh za jednotlivé služby. Ve vašem případě je pronajímatel vůči vám v pozici poskytovatele služeb a vy jste příjemcem služeb.
Pronajímatel má tak povinnost dodat vyúčtování do čtyř měsíců od skončení zúčtovacího období. Vy se pak proti vyúčtování můžete bránit nebo pokud s ním souhlasíte, pak máte další čtyři měsíce na to, aby došlo k uhrazení nedoplatků nebo přeplatků.
Pokud vám bylo vyúčtování za období duben 2023 až duben 2024 doručeno až v březnu 2025, došlo k překročení zákonné lhůty. V takovém případě vám mělo být vyúčtování doručeno nejpozději do konce srpna 2024.
V případě, že vám pronajímatel nedoručil vyúčtování služeb v zákonné lhůtě čtyř měsíců, dostal se tak do prodlení a vy máte dle zákona o službách nárok po něm požadovat pokutu z prodlení. Pokud nemáte ujednáno jinak, tak tato pokuta dle zákona činí 50,- Kč za každý den prodlení se splněním povinnosti doručit vám vyúčtování.
Odpověď – 2. část
Zároveň pokud máte pochybnosti o správnosti obsahu vyúčtování, můžete písemně požádat pronajímatele, aby vám doložil náklady na jednotlivé služby, způsob jejich rozúčtování, způsob stanovení výše záloh za služby a provedení vyúčtování a aby vám umožnil pořízení kopie podkladů. Této vaší žádosti musí pronajímatel vyhovět do 30 dnů od jejího doručení.
Pokud byste pak se způsobem a obsahem vyúčtování nesouhlasil, můžete proti němu podat námitky, a to do 30 dnů od doručení vyúčtování, popřípadě od doložení podkladů ze strany pronajímatele.
Ve vašem případě tedy nyní můžete po pronajímateli požadovat doložení pokladů pro vyúčtování a případně i podat proti němu námitky, pokud máte pochybnosti o jeho správnosti. Zároveň můžete po pronajímateli požadovat pokutu za jeho prodlení s doručením vyúčtování za období od září 2024 do 6. 3. 2025, kdy vám bylo skutečně vyúčtování doručeno.
I v takovém případě však musíte zaplatit nedoplatek za elektřinu, jestliže bude shledán oprávněným. Nárok pronajímatele na uhrazení nedoplatku totiž ještě nebyl promlčen, a tak nadále trvá jeho právo na jeho uhrazení.
Zdroj: JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D., advokát
Foto: Pixabay