Nájemníci v mém bytě mi oznámili, že chtějí byt využívat i k podnikání – v jeho část i zřizují kancelář daňové účetní. Moc se mi to nelíbí, mohu jim to zakázat nebo s nimi ukončit nájemní smlouvu?
Tak zní jeden z typických dotazů, který majitelé bytů řeší od letošního ledna, kdy začal platit nový občanský zákoník. Zabýváme se jím v naší poradně. V tomto konkrétním případě právník potvrdil, že podle ustanovení § 2255 nového občanského zákoníku skutečně může nájemce v bytě pracovat nebo podnikat, avšak nezpůsobí-li to zvýšené zatížení pro byt nebo dům. “Doporučujeme Vám v tomto směru nájemce kontaktovat, v čem konkrétně bude spočívat jeho „podnikatelská činnost“, zejména zda do této „kanceláře“ budou docházet ve větším počtu lidé – klienti, zda bude mít zaměstnance apod. V těchto případech by jistě podnikání působilo zvýšené zatížení pro dům, zejména z hlediska poskytování služeb spojených s užíváním bytu,” znělo doporučení pro případ z dotazu.
Posílejte své dotazy, odborníci vám odpoví
V Poradně Portálu o bydlení na vaše dotazy odpovídají odborníci z Družstevního marketingového sdružení České republiky, Sdružení nájemníků či Sdružení bytových družstev a společenství vlastníků.
Další otázky se zabývají mimo jiné způsobem, jakým spolu mohou v jednom domě fungovat družstvo a SVJ či jak to nyní bude s převodem bytu na další rodinné příslušníky.
Nový občanský zákoník rozvířil vztahy mezi majiteli a nájemníky, protože mimo jiné mění způsob, jakým lze nájem vypovědět nebo upravit jeho výši, na druhou stranu umožňuje lidem, kterým byt nepatří, aby v něm podnikali či třeba chovali zvířata. Jak to však přesně je a čím se řídit v jednotlivých případech, často úplně jasné není.
Potřebujete něco vysvětlit? Svoje otázky můžete zasílat e-mailem na adresu info@portalobydleni.cz. Spojíme se s našimi partnery a spolupracujícími institucemi a zajistíme odpověď na váš dotaz tak, aby rada posloužila pro řešení podobných situací i ostatním lidem.