Rejstřík trestů, živnostenský rejstřík, katastr nemovitostí, trestní rejstřík, registr řidičů
Koronavirová krize ukázala, že poptávka po on-line komunikaci s institucemi výrazně stoupá. Vzrůstající popularitě se těšily zejména datové schránky, které minulý rok zažily největší boom od svého spuštění. Komplikovaná návštěva úřadu a dlouhé čekání vás nyní díky Portálu občana a využívání datové schránky nečeká ani při vyřizování nejrůznějších výpisů, získávání informací z bodového registru řidičů a řady dalších nezbytností, které musíme i v této době řešit.
Portál občana pomůže pro on-line komunikaci mezi občanem a státem
Nutnost digitalizace veřejné správy vedla ke vzniku řady projektů, které bylo nutno propojit do jednoho místa, aby mohl občan komunikovat na dálku se všemi orgány veřejné moci. Portál občana je branou k elektronickým službám státu, samoobslužným místem pro bezpečnou komunikaci mezi občanem a státem prostřednictvím přihlášení uživatele. Provozovatelem portálu je Ministerstvo vnitra ČR.
Portál občana umožňuje přihlášení k dostupným on-line službám státu, a tím si pohodlí domova zajistíte řadu potřebných informací. Jako příklad lze uvést výpis bodového hodnocení řidiče, podání daňového přiznání, výpis z rejstříku trestů, výpis z živnostenského rejstříku, vyřídit živnostenské oprávnění, získání informací z katastru nemovitostí, přístup k eReceptu, přehled o důchodovém pojištění, notifikaci platnosti dokladů a další možnosti.
Portál občana i datová schránka má snadné a bezpečné přihlášení
Pro komunikaci v bezpapírové podobě je možné využít datovou schránku. Vlastník elektronické identity, například bankovní identity, tak může učinit on-line v Portálu občana. Není potřeba nikam docházet a vše lze zařídíte z pohodlí domova.
Založení je možné i na kontaktním místě veřejné správy Czech POINT – tedy na poště nebo obecním úřadě. Postačí vyplnit žádost, kterou pracovník pošty na místě zpracuje, a do několika minut obdržíte přístupové údaje. Datová schránka v tomto případě slouží jako elektronická identifikace pro přihlášení do Portálu občana.
Datové zprávy nahradí doporučený dopis
Jednou z mnoha výhod datové schránky je komunikace prostřednictvím datových zpráv. Tato služba plně nahrazuje doporučený dopis a je pro vyřizování úředních záležitostí zdarma. Zpráva se považuje za doručenou odesláním z datové schránky, tudíž není potřeba docházet na úřad nebo poštu osobně.
Kromě komunikace s úřady se lze spojit i s právnickými osobami, jako jsou například zákazníci nebo dodavatelé. Tato služba je výhodná zejména v situacích, kdy je potřeba odeslat smlouvy nebo faktury, u kterých je nutné potvrzení o doručení i garance včasného dodání. Přestože je tato služba soukromoprávní komunikace zpoplatněna, jde stále o nižší sazbu než při odeslání přes poštu.
Kromě komunikace podáte přes datovou schránku i daňové přiznání nebo zažádáte o výpisy z rejstříků
Kromě komunikace prostřednictvím datových zpráv nabízí datové schránky i možnost podání daňového přiznání nebo požádání o výpisy z veřejných i neveřejných rejstříků. Datová schránka pohlídá i platnost cestovního pasu.
Datová schránka a Portál občana vám usnadní život, ať už jste fyzická osoba, nebo podnikáte. Služby eGovernmentu jsou v České republice stále více využívané a neustále dochází k jejich rozšiřování a dalšímu rozvoji. „Stále zaznamenáváme růst počtu uživatelů datových schránek a také zájem o služby eGovernmentu na Portálu občana, proto se snažíme průběžně rozšiřovat nabídku, abychom lidem v komunikaci s úřady mohli nabízet maximální pohodlí,“ říká Roman Vrba, ředitel odboru eGovermentu ministerstva vnitra.
Zdroj: Okolo bytu
Foto: Pixabay